Duschtoalettens design

På Geberit utvecklas hållbara produktkoncept

Idag pratar alla om design. Vad skiljer egentligen bra design från utmärkt design? För Christoph Behling, som designar lyxklockor, solcellsdrivna båtar och Geberit-produkter, är “bra“ inte gott nog.

En designprodukt måste vara perfekt. Den ska vara hållbar och tilltalande så länge den fungerar. Sagt och gjort. Vid utformningen av alla Geberit-produkter – från duschtoalett till spolplattor – har Christoph Behling gjort exakt detta. Nedan berättar han om hur det är att vara designer.

Christoph Behling om

Intervju med Christoph Behling

Christoph, vad innebär arbetet som designer för dig?

Mitt jobb är att designa produkter så att de fortsätter att fascinera människor under hela livet. Det är viktigt att hitta en balans mellan nya och välbekanta trender, om jag inte gör det har jag gjort ett dåligt jobb och misslyckats som designer. Samtidigt ser jag mig inte som en designer som måste uppnå sin vision helt utan kompromisser, utan snarare som en integrerad del av hela utvecklingsprocessen. Det handlar inte bara om att sätta min personliga prägel på saker, utan jag försöker snarare sätta mig in i och bygga vidare på det som finns i kundens DNA. Det är därför ett nära samarbete med mina kunder är så viktigt för mig.

Som chefsdesigner för TAG Heuer designar du lyxklockor. En av dina kunder sedan flera år är även sanitetstillverkaren Geberit. Hur går det ihop?

Jag designer schweiziska klockor av hög kvalitet för TAG Heuer och schweiziska toaletter av hög kvalitet för Geberit. Sammanhanget ligger i strävan efter perfektion, vilket är en viktig filosofi i Schweiz. Att ta fram en produkt av lägre kvalitet betraktas nästan som landsförräderi.

Hur upplever du samarbetet med Geberit?

Geberit är en av världens största tillverkare av sanitetsporslin. Ändå har jag alltid uppfattat företaget som extremt ödmjukt. Perfektion, hållbarhet, kompromisslös kvalitet och innovation är centrala värden hos Geberit. Geberit garanterar fortfarande att alla reservdelar är tillgängliga i minst 20 år. Visa mig ett annat företag som gör det nu för tiden. De är en samarbetspartner som är besatt av detaljer – en besatthet jag har lätt att identifiera mig med. Geberit utvecklar hållbara produktkoncept som inte är beroende av att man ständigt skapar nya produktgenerationer. Med andra ord innebär inte arbetet som designer hos Geberit att man behöver följa några kortlivade modeflugor. Många produkter är dessutom verkligen fantastiska ur ekologisk synpunkt.

Du har varit tydlig med ditt engagemang för hållbara produkter. Men som designer utvecklar du ständigt nya produkter. Hur påverkas din designprocess av sådana krav?

För mig som designer betyder det att jag vill plocka fram det bästa ur min produkt för att leva upp till kravet på kvalitet och hållbarhet. Design får aldrig grunda sig på mode. Design ska vara tidlös. Vårt problem idag är att de flesta produkter därför kastas bort eftersom de efter en kort tid upplevs som omoderna. Men det vore nästintill brottsligt att designa toaletter som är omoderna efter fem år och måste rivas ut från väggen för att folk inte tycker om dem längre.

En av de produkter som du har designat för Geberit är duschtoaletten AquaClean Mera. Vad betyder den produkten för dig?

För tio år sedan renoverade jag mitt hus i London och ville montera in en duschtoalett. Men min fru var helt emot det för att hon tyckte att de såg förfärliga ut. Problemet med tidigare duschtoaletter var att de visserligen erbjöd fantastiska funktioner, men såg ut som medicinsk utrustning. När Geberit för fem år sedan bad mig att inte bara designa en duschtoalett, utan ”världens bästa toalett”, blev jag väldigt exalterad.

Du är med andra ord övertygad om fördelarna med rengöring med vatten?

Rengöring med vatten är helt enkelt bättre i alla avseenden. Att rengöra sig med papper är en dum idé. Jag tvättar mig ju inte med papper efter att jag varit ute och med min mountainbike. Vatten är angenämare, mer hållbart och mer hygieniskt. Jag är övertygad om att alla som har använt en duschtoalett ett par veckor inte vill vara utan. Man känner sig helt enkelt inte ren annars. Precis som att man inte går hemifrån på morgonen utan att ha duschat.

Duschtoaletten är väldigt framgångsrik i Asien. Tror du att duschtoaletten kommer att slå igenom även på den europeiska marknaden?

Nästan alla topphotell i London som jag känner till har under de senaste tre åren installerat duschtoalett på hotellrummen. Detsamma händer just nu i hela Europa för att tilltala resande från Asien som förväntar sig samma hygiennivå som hemma. Flygbolagen i Japan har till och med duschtoalett på sina flygplan. På de flesta femstjärniga hotell kommer duschtoaletten under de närmaste fem åren att vara standard. För mig är det därför inte en fråga om 50 % av alla hushåll i Europa kommer att ha en duschtoalett, utan snarare när. Jag tror att vi kommer att nå den nivån inom 20 år.

Vilka trender ser du formar framtidens badrum?

Badrummet är det rum i hemmet som kommer att ändras mest under de närmaste åren. Framför allt har badrummet en hel del att ta igen när det gäller tekniska innovationer. Man har till exempel ständigt utvecklat nya köksprodukter. Diskmaskiner, mikrovågsugnar och induktionshällar har gjort våra sysslor och vårt vardagsliv mycket enklare. Det är förbluffande att det hittills har funnits så få nya patent för badrummet. Jag är säker på att produkter som Geberit AquaClean duschtoaletter kan stimulera till utveckling och nya trender i detta avseende. När allt kommer omkring är det innovativa funktioner som duschen, varmluftstorken, luktutsugningssenheten och den uppvärmda WC-sitsen som gör våra dagliga hygieniska rutiner enklare. Duschtoaletten Mera har potential att framkalla en kulturförändring i badrummet!

Om Christoph Behling

Christoph Behling, född i Genève och uppvuxen i Tyskland, studerade på konstakademien i Stuttgart vid Richard Sappers industridesign. Redan i Stuttgart började han med utvecklingen av solcellsdrivna båtar och gjorde sig ett namn som formgivare av hållbara produkter. I London 2004 grundade han Christoph Behling Design Studio och SolarLab Research & Design. Samma år började han att arbeta som chefsdesigner vid den schweiziska klocktillverkaren TAG Heuer.

Sedan 2006 tar han fram produkter för Geberit. Idag räknas Behling som en av Europas mest ansedda industridesigners. Hans arbeten har fått flera internationella utmärkelser.